Tip 1: Ga niet op zoek naar de oorzaak!

Waarom niet?
We zijn gewend, om bij problemen, heel hard op zoek te gaan naar de oorzaak van het probleem. Wat is er gebeurd? Wat ging er verkeerd? Wie is de schuldige? Het gevolg is, dat de ander zich rot gaat voelen, in de verdediging schiet en zijn/haar verantwoordelijkheden afwijst. En door het rottige gevoel wat erbij komt, is het niet meer mogelijk om goed na te denken en een oplossing te vinden.

Een heel andere benadering werkt veel beter. Door te starten bij wat er nu is en vervolgens te kijken wat er in de toekomst wenselijk is. Hoe willen we graag dat het is? En ook, als het probleem er niet is, wat is er dan anders? Want geen enkel probleem is er altijd. En wat er werkt op het moment dat er geen problemen zijn, zijn sleuteltjes voor de oplossing. Op deze manier blijft de ander zich goed voelen. En wanneer je je goed voelt, dan ben je bereid tot samenwerken, komt er ruimte om na te denken en een gesprek aan te gaan. En dan kom je er achter dat er vaak maar iets heel kleins nodig is, om een stapje meer richting die gewenste toekomst te komen.